ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA DLA MALUSZKA

ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA DLA MALUSZKA

  1. Zbieranie czubkiem języka rozsypanych na talerzu okruszków ciastek, chrupek, preparowanego ryżu.
  2. Przyklejanie na wałku dziąsłowym kawałków opłatka, wafla, mleka w proszku, nutelli, itp. i odklejanie językiem z zachowaniem rozchylonej buzi.
  3. Oblizywanie językiem otwartej buzi posmarowanej dookoła np. dżemem, nutellą. To samo po posmarowaniu tylko górnej wargi.
  4. Kładziemy płatek śniadaniowy (kulkę czekoladową) na środku szerokiego języka dziecka, ono próbuje go zakryć zwijając język na pół, a potem podnieść do góry rozpłaszczając na podniebieniu, mocno przy tym mlaszcząc.
  5. Pokazujemy jak przykleić na czubku języka np. opłatek lub wafelek i podnieść go do wałka dziąsłowego.
  6. Lizanie lodów, lizaka z dalekim wysuwaniem języka do przysmaku.
  7. Zjadanie słonych paluszków bez użycia rąk, samymi ustami.
  8. Towarzyszyć tym ćwiczeniom może z czasem wymawianie sylab la, la, la oraz d, d, d, z językiem na wałku dziąsłowym.
  9. Śpiewanie do muzyki la, la, la z wyraźnym unoszeniem na oczach dziecka języka do wałka dziąsłowego.
  10. Rzucanie piłką z jednoczesnym unoszeniem języka do góry (za zębami), mocne ściskanie piłki rękoma z zaciskaniem warg.
  11. Ćwiczenia izometryczne, łączące ruch języka i warg z ruchem ciała, np. podnoszenie rąk z unoszeniem języka i mocnym naciskaniem na podniebienie.
  12. Zabawy z dmuchaniem na płomień świecy, skrawki papieru, piórka, piłeczki pingpongowe, papierowe statków origami, bańki mydlane i in.
  13. Bawiąc się z dzieckiem samolotem naśladujemy raz wysoki lot, mówiąc równocześnie uuuu… z wyraźnym ułożeniem ust w dzióbek, potem pokazujemy lot w dół mówiąc iiii… z wyraźnym rozciąganiem ust.
  14. Zachęcanie dziecka do powtarzania sekwencji samogłosek np. a-e, u-i, e-o, a-o-u, e-i-a i in.
  15. Naśladowanie głosów zwierząt, np. galopującego konika (z kląskaniem), dźwięków wydawanych przez zjawiska    atmosferyczne, pojazdy, instrumenty.
  16. Zachęcanie do naśladowania jak np. chrapie dziadek, jak ziewamy, jak szumią drzewa i in.
  17. Nauka wierszyków, rymowanek paluszkowych, wyliczanek, piosenek ilustrowanych ruchem rąk i całego ciała.

Ćwiczymy jak najczęściej przy lustrze utrzymując kontakt wzrokowy z dzieckiem.