CECHY MOWY DZIECKA PIECIOLETNIEGOI SZEŚCIOLETNIEGO

CECHY MOWY DZIECKA PIĘCIOLETNIEGO :

  • Prawidłowo rozumie mowę – pytania i polecenia.
  • Posiada odpowiedni do wieku zasób słownictwa i wiedzy o świecie.
  • Wypowiada się zrozumiale dla otoczenia, zdaniami złożonymi, potrafi
  • samodzielnie sformułować dłuższą wypowiedź ustną, np. opowiedzieć bajkę.
  • Na ogół mówi wszystkie głoski prawidłowo, choć opóźnienia w wymowie
  • głosek sz, ż cz, dż ,r  nie są jeszcze wadą wymowy.
  • Może przesadnie wymawiać niektóre głoski w wyrazach trudnych,
  • żeszyt, rustro , co na ogół ustępuje samoistnie.

NIEPOKOIĆ POWINNY :

  • Trudności w rozumieniu pytań i poleceń.
  • Wypowiedzi tylko pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami, trudności
  • z budowaniem zdań i samodzielnych dłuższych wypowiedzi ustnych.
  • Mały zasób słownictwa.
  • Częste niepoprawne formy gramatyczne.
  • Przestawianie sylab i głosek w obrębie wyrazu, zastępowanie ich innymi
  • lub omijanie, skracanie w obrębie wyrazu.
  • Zniekształcanie głosek tak, że brzmią one nienaturalnie, np. tzw.
  • „ francuskie r”, międzyzębowe  s,z,c,dz i inne głoski.
  • Przestawianie sylab i głosek, skracanie w obrębie wyrazu.
  • Nieprawidłowości w obrębie narządów mowy np. brak unoszenia języka do
  • góry, nawykowe oddychanie ustami, wada zgryzu.
  • Zbyt szybkie lub zbyt wolne tempo mowy.
  • Objawy jąkania.
  • Brak prawidłowej wymowy głosek właściwych dla wieku dziecka.

CECHY MOWY DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO : 

  • Prawidłowo rozumie mowę – pytania i polecenia.
  • Posiada odpowiedni do wieku zasób słownictwa i wiedzy o świecie.
  • Wypowiada się zrozumiale dla otoczenia, zdaniami złożonymi, potrafi
  • samodzielnie sformułować dłuższą wypowiedź ustną, np. opowiedzieć bajkę.
  • Prawidłowo wymawia wszystkie dźwięki mowy i choć dopuszczalne są tu
  • różnice indywidualne, to dziecko idące do szkoły nie powinno mieć wady
  • wymowy, gdyż będzie to sprzyjać występowaniu trudności w pisaniu i

NIEPOKOIĆ POWINNY :

  • Trudności w rozumieniu pytań i poleceń.
  • Wypowiedzi tylko pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami, trudności
  • z budowaniem zdań i samodzielnych dłuższych wypowiedzi ustnych.
  • Mały zasób słownictwa.
  • Częste niepoprawne formy gramatyczne.
  • Przestawianie sylab i głosek w obrębie wyrazu, zastępowanie ich innymi
  • lub omijanie, skracanie w obrębie wyrazu.
  • Zniekształcanie głosek tak, że brzmią one nienaturalnie, np. tzw.
  • „ francuskie r”, międzyzębowe  s,z,c,dz i inne głoski.
  • Przestawianie sylab i głosek, skracanie w obrębie wyrazu.
  • Nieprawidłowości w obrębie narządów mowy np. brak unoszenia języka do góry, nawykowe oddychanie ustami, wada zgryzu.
  • Zbyt szybkie lub zbyt wolne tempo mowy.
  • Objawy jąkania.
  • Brak prawidłowej wymowy głosek właściwych dla wieku dziecka.