ĆWICZENIA BUZI I JĘZYKA DLA MALUSZKA
- Zbieranie czubkiem języka rozsypanych na talerzu okruszków ciastek, chrupek, preparowanego ryżu.
- Przyklejanie na wałku dziąsłowym kawałków opłatka, wafla, mleka w proszku, nutelli, itp. i odklejanie językiem z zachowaniem rozchylonej buzi.
- Oblizywanie językiem otwartej buzi posmarowanej dookoła np. dżemem, nutellą. To samo po posmarowaniu tylko górnej wargi.
- Kładziemy płatek śniadaniowy (kulkę czekoladową) na środku szerokiego języka dziecka, ono próbuje go zakryć zwijając język na pół, a potem podnieść do góry rozpłaszczając na podniebieniu, mocno przy tym mlaszcząc.
- Pokazujemy jak przykleić na czubku języka np. opłatek lub wafelek i podnieść go do wałka dziąsłowego.
- Lizanie lodów, lizaka z dalekim wysuwaniem języka do przysmaku.
- Zjadanie słonych paluszków bez użycia rąk, samymi ustami.
- Towarzyszyć tym ćwiczeniom może z czasem wymawianie sylab la, la, la oraz d, d, d, z językiem na wałku dziąsłowym.
- Śpiewanie do muzyki la, la, la z wyraźnym unoszeniem na oczach dziecka języka do wałka dziąsłowego.
- Rzucanie piłką z jednoczesnym unoszeniem języka do góry (za zębami), mocne ściskanie piłki rękoma z zaciskaniem warg.
- Ćwiczenia izometryczne, łączące ruch języka i warg z ruchem ciała, np. podnoszenie rąk z unoszeniem języka i mocnym naciskaniem na podniebienie.
- Zabawy z dmuchaniem na płomień świecy, skrawki papieru, piórka, piłeczki pingpongowe, papierowe statków origami, bańki mydlane i in.
- Bawiąc się z dzieckiem samolotem naśladujemy raz wysoki lot, mówiąc równocześnie uuuu… z wyraźnym ułożeniem ust w dzióbek, potem pokazujemy lot w dół mówiąc iiii… z wyraźnym rozciąganiem ust.
- Zachęcanie dziecka do powtarzania sekwencji samogłosek np. a-e, u-i, e-o, a-o-u, e-i-a i in.
- Naśladowanie głosów zwierząt, np. galopującego konika (z kląskaniem), dźwięków wydawanych przez zjawiska atmosferyczne, pojazdy, instrumenty.
- Zachęcanie do naśladowania jak np. chrapie dziadek, jak ziewamy, jak szumią drzewa i in.
- Nauka wierszyków, rymowanek paluszkowych, wyliczanek, piosenek ilustrowanych ruchem rąk i całego ciała.
Ćwiczymy jak najczęściej przy lustrze utrzymując kontakt wzrokowy z dzieckiem.