CECHY MOWY DZIECKA PIĘCIOLETNIEGO :
- Prawidłowo rozumie mowę – pytania i polecenia.
- Posiada odpowiedni do wieku zasób słownictwa i wiedzy o świecie.
- Wypowiada się zrozumiale dla otoczenia, zdaniami złożonymi, potrafi
- samodzielnie sformułować dłuższą wypowiedź ustną, np. opowiedzieć bajkę.
- Na ogół mówi wszystkie głoski prawidłowo, choć opóźnienia w wymowie
- głosek sz, ż cz, dż ,r nie są jeszcze wadą wymowy.
- Może przesadnie wymawiać niektóre głoski w wyrazach trudnych,
- żeszyt, rustro , co na ogół ustępuje samoistnie.
NIEPOKOIĆ POWINNY :
- Trudności w rozumieniu pytań i poleceń.
- Wypowiedzi tylko pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami, trudności
- z budowaniem zdań i samodzielnych dłuższych wypowiedzi ustnych.
- Mały zasób słownictwa.
- Częste niepoprawne formy gramatyczne.
- Przestawianie sylab i głosek w obrębie wyrazu, zastępowanie ich innymi
- lub omijanie, skracanie w obrębie wyrazu.
- Zniekształcanie głosek tak, że brzmią one nienaturalnie, np. tzw.
- „ francuskie r”, międzyzębowe s,z,c,dz i inne głoski.
- Przestawianie sylab i głosek, skracanie w obrębie wyrazu.
- Nieprawidłowości w obrębie narządów mowy np. brak unoszenia języka do
- góry, nawykowe oddychanie ustami, wada zgryzu.
- Zbyt szybkie lub zbyt wolne tempo mowy.
- Objawy jąkania.
- Brak prawidłowej wymowy głosek właściwych dla wieku dziecka.
CECHY MOWY DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO :
- Prawidłowo rozumie mowę – pytania i polecenia.
- Posiada odpowiedni do wieku zasób słownictwa i wiedzy o świecie.
- Wypowiada się zrozumiale dla otoczenia, zdaniami złożonymi, potrafi
- samodzielnie sformułować dłuższą wypowiedź ustną, np. opowiedzieć bajkę.
- Prawidłowo wymawia wszystkie dźwięki mowy i choć dopuszczalne są tu
- różnice indywidualne, to dziecko idące do szkoły nie powinno mieć wady
- wymowy, gdyż będzie to sprzyjać występowaniu trudności w pisaniu i
NIEPOKOIĆ POWINNY :
- Trudności w rozumieniu pytań i poleceń.
- Wypowiedzi tylko pojedynczymi wyrazami lub prostymi zdaniami, trudności
- z budowaniem zdań i samodzielnych dłuższych wypowiedzi ustnych.
- Mały zasób słownictwa.
- Częste niepoprawne formy gramatyczne.
- Przestawianie sylab i głosek w obrębie wyrazu, zastępowanie ich innymi
- lub omijanie, skracanie w obrębie wyrazu.
- Zniekształcanie głosek tak, że brzmią one nienaturalnie, np. tzw.
- „ francuskie r”, międzyzębowe s,z,c,dz i inne głoski.
- Przestawianie sylab i głosek, skracanie w obrębie wyrazu.
- Nieprawidłowości w obrębie narządów mowy np. brak unoszenia języka do góry, nawykowe oddychanie ustami, wada zgryzu.
- Zbyt szybkie lub zbyt wolne tempo mowy.
- Objawy jąkania.
- Brak prawidłowej wymowy głosek właściwych dla wieku dziecka.